niedziela, 10 czerwca 2012

Opowieści o Wenus 4 - Tranzyt


6 czerwca 2012 nastąpiło bardzo ciekawe zjawisko – Tranzyt Wenus.

Tranzyt to przejście Wenus przez tarczę słoneczną. Trwa on mniej więcej osiem godzin. Zjawisko to jest niezwykle rzadkie – kolejne nastąpi za ponad sto lat. Można obserwować tranzyt na wiele sposobów, ale nie wolno patrzeć przez lunetę lub teleskop bezpośrednio na Słońce, ponieważ można stracić wzrok. W tym celu na aparaturę zakłada się rozmaite filtry.

Obserwacje tego zjawiska potwierdziły teorię Heliocentryczną Kopernika. Tranzyt jest możliwy dzięki temu, że Wenus krąży bliżej Słońca niż Ziemia. Zdarzają się też Tranzyty Merkurego.

Niestety w tym roku obserwacje w Krakowie były utrudnione z powodu kiepskiej pogody. Dlatego nie mogłem zamieścić własnych zdjęć.

Rys.1 Jak już pisałem, nie mogłem przeprowadzić obserwacji:(. Zamieszczam więc jedynie szkic.

1 komentarz:

Karolina pisze...

Specjalnie dla Wenus wstałam nieco wcześniej niż zwykle, niestety nie widziałam za wiele - kilka chwil z ciemną plamką na tarczy słonecznej mi jednak wystarczy. To wspaniałe zjawisko.